عمومی

دانشجویی

عمومی

دانشجویی

اصول سخنوری

اصول سخنوری

* هدف سخنوری : افزایش اثر بخشی ارتباطات شفاهی است .

سخنرانی به دو دسته تقسیم می شود .

1. سخنرانی عمومی :    PUBLIC  SPEECH                              

2 . سخنرانی رسمی  : FORMAL  SPEECH 

* هر قدر جمع مخاطبان رسمی تر باشد ، سخنرانی رسمیت بیشتری دارد و هرقدر جمع مخاطبان خودمانی تر باشد ، سخنرانی خودمانی تر و سنتی خواهد بود .

1

اصول سخنوری

*

هدف سخنوری : افزایش اثر بخشی ارتباطات شفاهی است .

سخنرانی به دو دسته تقسیم می شود

.

PUBLIC SPEECH :

1. سخنرانی عمومی

FORMAL SPEECH :

2 . سخنرانی رسمی

سخنرانی خودمانی تر و سنتی خواهد بود

هر قدر جمع مخاطبان رسمی تر باشد ، سخنرانی رسمیت بیشتری دارد و هرقدر جمع مخاطبان خودمانی تر باشد ،.

*

آیا مردم بیشتر گرایش به ارتباطات شفاهی دارند یا ارتباطات مکتوب ؟

مردم به دلایل ذیل بیشتر گرایش به ارتباطات شفاهی دارند

1 .

.سرعت انتقال پیام 2 . رهایی از قواعد پیچیده زبانی

3 .

امکان رفع ابهامات احتمالی در پیام 4 . سهولت انتقال پیام و بیان منظور گوینده

5 .

7 .

8 .

امکان دریافت سریع بازخورد از مخاطبان 6 . بهره گیری از تاثیر ارتباط مستقیم ( که خودیک امتیازاست )امکان بهره گیری از ارتباطات غیر کلامی (حرکات دست و صورت و بدن )امکان برقراری ارتباط با مخاطبان وسیع تر بدون نیاز جدی به سواد در حد معین

« .

گفتن مطلوب تر از نوشتن و شنیدن مطلوب تر از خواندن می شود »

*

ملزومات اصلی سخنوری کدامند ؟

1 .

استعداد :یعنی توانایی درونی و ذاتی

2 .

علاقه ، گرایش ، کشش و دوست داشتن

3 .

آموزش ، دانش ، اطلاعات ، فنون ، تکنیک ها ، اصول و روش ها

4 .

تمرین

در شرایط متعارف ، یادداشت به نفع سخنران است چون با انسجام بهتری سخنرانی صورت می گیرد .

یادداشت موجب نظم در سخنرانی می شود .

یادداشت ، احتمال فراموشی را کاهش می دهد .

*

قدرت سخنوری چه رابطه ای با علم سخنوری دارد ؟

از این لحاظ مردم به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از

:

گروه

می زند

1 : عالم بی سخن ( با سواد و مسلط به موضوع است ، ولی از حرف زدن پرهیز می کند ، به اجبار یا بدون علاقه حرف. در نتیجه ، مطالب او به سختی فهمیده می شود . قدرت بیان ندارد )

گروه

2 : عالم سخنور ( هم با سواد است و هم خوب حرف می زند )

گروه

3 : جاهل سخنور ( سخنور خوبی است ولی خالی و تهی است ، اطلاعات و تسلط محتوایی ندارد . )

گروه

4 : جاهل بی سخن ( از یک سو بی اطلاع است و از سوی دیگر یا سخن نمی گوید یا قدرت بیان ندارد . )

2

*

نقش سخنوری در تاریخ

سخنوری منشاء تحولات فراوانی در تاریخ بشر بوده است

موثری داشته اند

دولبه است

آن برای هدایت و رفاه و رستگاری مردم استفاده می کنیم

آنان به کار می رود

. در انقلاب ها و نشر تمدن ها ، سخنوران نقش جدی و. سخنوران در بسیج نیرو برای جنگ و دفاع نقش فعال ایفا کرده اند . قدرت کلام و سخنوری ، تیغ. ارزش ها و باورهایمان به ما می گویند که از کدام لبه استفاده کنیم . یک لبه ، صلح طلب و صلح جوست که از. لبه دیگر برای جنگ و ستیز علیه مردم و احتمالا گمراه کردن.

*

پیامدهای ضعف در سخنوری کدامند ؟

احساس مطالعه در او از بین می رود واین خود خسارت بزرگی محسوب می شود

عدم احساس نیاز به مطالعه : چون سخنرانی نمی کند و یا سخنرانی ضعیف خود را کافی و مطلوب می داند ،.

عدم امکان انتقال دانسته ها به دیگران

گوشه نشینی و جدایی از اجتماع : روحیه اش انفرادی است و خیلی با دیگران گرم نمی گیرد .

داوری نا مطلوب مردم در خصوص شخص مورد نظر ( ممکن است او را نادان و بی مایه قلمداد کنند )

ضعف در دفاع از حقوق خویشتن و همچنین و حقوق دیگران

عدم امکان اصلاح اندیشه ها و رفتار های سخنور

کاهش اعتماد به نفس

کاهش ارتباطات اجتماعی

*

واکنش های سخنران نسبت به سخنرانی

الف

: واکنش های درونی

1 .

اضطراب

عدم تسلط سخنران به موضوع سخنرانی (سواد نا کافی )

نداشتن تمرین در ایراد سخنرانی

مشارکت های مخرب از سوی مخاطبان

شدت رسمیت جلسه

حضور یک یا چند مقام در محل سخنرانی

اندازه یا تعداد مخاطبان

حساسیت موضوع جلسه

استعدادهای روانشناختی

2 .

کند

گردد

فراموشی : فرد در شرایط عادی فراموش کار نیست ولی ممکن است در حین سخنرانی ، موضوع سخنرانی را فراموش. البته این موضوع ، چندان به تجربه و تمرین ربط ندارد ، بلکه ممکن است یک سخنران کارکشته نیز دچار فراموشی.

علل به وجود آمدن فراموشی

:

نداشتن تمرین

نو و جدید بودن موضوع

3

اضطراب شدید

3 .

باشد

سخنرانی و گذشت زمانی کوتاه تا حد زیادی نزول پیدا می کند و به وضعیت عادی نزدیک می شود

تغییر ضربان قلب : گاهی اضطراب نداریم و ضربان قلب ما تغییر می کند که ممکن است به خاطر روبرو شدن با جمعیت زیاد. برای افراد بزرگسال ضربان قلب در سخنرانی ممکن است از 80 به 120 برسد که پس از آغاز سخنرانی و در حین.

ب

: واکنش های بیرونی

تعداد آن ها از واکنش های درونی بیشتر است

1 .

2 .

.تغییر صدا : مثلا اگر صدای بم دارد ، صدای او ممکن است بم تر شود .خشک شدن گلو : می تواند به علت یکی از دلایل زیر باشد .

تنفس زیاد از راه دهان و گلو

تنفس در حال اضطراب

داروی طلایی رفع مشکل فراموشی ، تمرین ، تکرار است و استفاده از یادداشت کمک زیادی به سخنران می کند

3 .

می شوند

4 .

بدهیم

5 .

تحت تاثیر عوامل فیزیولوژیکی.لکنت زبان : کسانی هستندکه در شرایط عادی لکنت زبان ندارند ، اما هنگام سخنرانی در برابر جمع دچار این مشکل.لرزش دست : در حالت اضطراب و نگرانی ، دست ها استعداد زودتر لرزیدن را دارند . بهتر است دست هایمان را به هم.لرزش اندام

6 .

7 .

8 .

تیک های رفتاری در حین سخنرانی را گویند

9 .

رفتاری می شود

تغییر رنگ صورت : چهره برخی افراد سفید ، برخی قرمز و برخی رنگ پریده می شود .تغییر ریتم تنفس : تعداد دفعات تنفس کاهش و یا افزایش می یابد .حرکات اضافی : دامنه وسیعی دارد . شامل حرکات دست و صورت ، راه رفتن اضافی ، دست به موی سر زدن و به عبارتی.عرق کردن : گاه ممکن است در پیشانی و گاه ممکن است در کل بدن باشد و گاهی آنقدر زیاد است که خود یک تیک.

*

درمان واکنش های درونی و بیرونی

1 .

درمان اضطراب : اعتماد به نفس ، تمرین و نفس عمیق کشیدن

2 .

درمان تند شدن ضربان قلب : تمرین ، نفس عمیق و گذشت زمان

3 .

درمان خشک شدن گلو و تغییر صدا : خوردن آب

4 .

باید تمرین و ممارست شود

5 .

6 .

7 .

درمان لکنت زبان : اگر از قبل بوده است ، باید درمان شود و اگر در حین سخنرانی و رو در رویی با جمعیت رخ داده است،. ضمنا کاهش سرعت سخنرانی نیز خیلی موثر است .درمان لرزش دست : دست ها را به هم دادن ، دست ها را روی تریبون گذاشتن ، دست ها را روی سینه قرار دادن .درمان لرزش اندام : کمی حرکت کردن و جای پاها را عوض کردن می تواند موثر باشد .درمان تغییر رنگ صورت و چهره : گذشت زمان

8 .

درمان تغییر ریتم تنفسی : کشیدن نفس های عمیق ، گذشت زمان

9.

درمان حرکات اضافی بدن : تمرین ، مراقبت و پرهیز از حرکات اضافی

4

10 .

درمان عرق کردن اعضای بدن : استفاده از دستمال تا جایی که خود این حرکت ، تیک محسوب نشود .

*

عناصر فرآیند ارتباط و کاربرد آن در جریان سخنرانی

کسی که پیامی را بسوی طرف دیگر می فرستد

فرستنده مکانیکی متفاوت است

در حال تغییر و عوض شدن است

( فرستنده ، همان صاحب پیام است که با دستگاه : sender 1 . فرستنده. ما می توانیم هم فرستنده باشیم هم گیرنده . یعنی در جریان ارتباط ، مدام نقش های ما. )

انتخاب نمادها ، نشانه ها و علایم و نسبت دادن معناهایی به آن ها از سوی فرستنده به منظور و

قصد استفاده در پیام

ترکیب مناسبی از نمادها و نشانه ها برای ارسال به سوی مخاطب

وسیله ای است که پیام را با خود حمل می کند و بسوی مخاطب می برد

مثل رادیو ، تلویزیون ،پست ، بیل برد و روزنامه ها که همه رسانه اند

: encoding 2 . رمز گذاری: message 3 . پیام. : channel - media 4 . مجرای ارتباطی / رسانه. در جریان ارتباط، رسانه ها دو دسته اند :

رسانه های فردی : مثل تلفن ، پست ، لیوان تبلیغاتی

پی بردن به مفاهیم و معنای موجود در رمزهای پیام ، نسبت دادن معناهایی به نمادهای پیام از

سوی گیرنده

رسانه های جمعی : مثل رادیو ، تلویزیون ، روزنامه ها: decoding 5 . رمزگشایی. ارتباط مطلوب زمانی برقرار می شود که فرستنده و گیرنده به اشتراک معنایی برسند .

اشتراک معنایی

= درک مخاطب از پیام تقسیم بر منظور فرستنده در پیام ، که مساوی یا کوچک تر از عدد یک است .

کسی که پیام را دریافت و ادراک می کند

هرگونه واکنش از سوی مخاطبان که الزاما به دست فرستنده نمی رسد

به دست فرستنده برسد یا نرسد

. : receiver 6 . گیرنده. (یعنی پاسخها ممکن است : response 7 . پاسخ)

آن دسته از پاسخ هایی که به دست فرستنده می رسد و تعدادشان معمولاً کم است

کلید طلایی بهسازی فرآیند ارتباط است

. بازخورد ، : feedback 8 . باز خورد. ( افزایش اثر بخشی )

هر گونه مانع پیش بینی نشده ای که جلوی ارتباط مطلوب را بگیرد

نویز می تواند در بسیاری از نقاط فرایند ارتباط ، حضورداشته باشد

و

. : noise 9 . نوفه ، نویز و یا پارازیت.(در فرستنده ، در رسانه ، در رمزگذاری ، در گیرنده... )

*

انواع بازخورد ها در موقعیت سخنرانی

1 .

-

بازخوردهای قبل از سخنرانی : انواع واکنش های کلامی ، رفتاری ،موافق و مخالف قبل از سخنرانی .تظاهرات مخالفان - شعار دادن

-

تشویق اولیه ( هنگام ورود سخنران یا قبل از آغاز سخن) - حضور به موقع

-

پاره کردن پلاکارد - پاره کردن اطلاعیه

-

نوشتن پیام مخالفت - نحوه معرفی و دعوت سخنران

-

تلاش برای نشستن و ذخیره صندلی های جلو - آرامش و نظم و سکوت شنوندگان قبل از سخنرانی

2 .

بازخوردهای ضمن سخنرانی

سکوت شنوندگان

5

گوش دادن با دقت

مشارکت های مخرب

میزان و تداوم یادداشت برداری

تداوم حضور تا پایان سخنرانی

عدم خروج و ورود پی در پی

مقدار سستی و بی حالی و چرت زدن مخاطبان

میزان مشارکت

مشارکت های سازنده( سئوال کردن ، موافقت کردن ، مخالفت کردن و... که البته خود سخنران آن را مشخص می کند )

3 .

بازخوردهای پس از سخنرانی

تشویق پایانی شنوندگان

تکرار یا عدم تکرار دعوت به سخنرانی

واکنش های کلامی و رفتاری پس از جلسه

نزدیک شدن به سخنران و حلقه زدن و پرسش کردن

ارائه شده ، نظم و ترتیب ، همخوانی موضوع سخنرانی با موضوع اعلام شده

*

انواع داوری ها در برگه های نظر سنجی (میزان تسلط سخنران ، میزان جلب مشارکت ، میزان کاربردی بودن مطالب)باید نتایج نظرسنجی به سخنران داده شود .

GRICE

* اصول اثر بخشی سخنوری از دیدگاه گرایس

باید شما کمیت را در هنگام ارتباط شفاهی رعایت کنید

. اطلاعات باید به اندازه و در حد : quantity 1 . اصل کمیت

ضرورت ارائه شود

اضافه می دهیم و یا دقیقاً برعکس آن عمل می کنیم

( نه کمتر و نه بیشتر ) . یکی از خطاهایی که در ارتباطات شفاهی رخ می دهد ، آن است که اطلاعات.

البته باید به عوامل محدود کننده توجه داشته باشیم و از ارائه هر گونه اطلاعات اضافی نیز پرهیز کنیم

.

عوامل محدود کننده عبارتند از

: محدودیت وقت ، موضوع و مخاطب .

قالب و محتوای سخن باید در خدمت اثر بخشی باشد

. : quality 2 . اصل کیفیت

رفع ابهام استفاده از استناد

صداقت در گفتار استفاده از استدلال

پرهیز از تحمیل اندیشه احترام به عقاید دیگران

باور داشتن به گفته ها

( خود گوینده ) جامعیت مطلب ( عدم غفلت از نکات کلیدی موضوع )

به معنای مقید بودن به محدوده موضوع است

.اطلاعات ارائه شده باید به موضوع سخن ربط : relevance 3 . اصل ربط

داشته باشد و از ارائه هر گونه مطلب نامربوط به موضوع پرهیز شود

سخنرانی ربطی ندارد، باعث می شوند که از موضوع خارج شویم

. گاهی اوقات شنوندگان با طرح سئوالاتی که به موضوع.

شامل دو بخش می شود

. : manner 4 . اصل شیوه یا روش

power point

ب

الف ) فقط گفتار : گفتار + لوازم کمکی مانند : تصویر ، پوستر ، اسلاید و پاور پوینت) بحث گروهی : مشارکت در ضمن سخنرانی و مشارکت در پایان سخنرانی .

6

*

اجزای اصلی سخنرانی

که شامل موارد زیر می شود

. : INTRODUCTION 1. مقدمه

سلام و احوال پرسی : عبارت سلام لازم و ضروری است ، ولی احوال پرسی خیلی وقت ها ضرورت ندارد .

تشکر از حاضران : تشریف فرمایی ، توجه و دقت ، حوصله کردن ، تحمل هوای سرد یا گرم و ...

بگوییم

اظهار خرسندی از فرصت سخن گفتن : از این که به من اجازه داده اید تا درجمع شمادر خصوص ... سخن...

دست می دهد

معرفی خود : البته گاهی به دلیل معرفی سخنران از سوی مجری یا معروف بودن سخنران ، ضرورت خود را از. هدف بوجود آوردن اعتماد در مخاطبان است .

معرفی دقیق موضوع : در همان اول مقدمه ، از تعارفات خارج و به اصل و اهمیت موضوع پرداخته شود .

چیزهایی وارد می شویم و از طرح کدام موضوعات پرهیز خواهیم کرد

ترسیم محدوده موضوع : روشن کردن محدوده موضوع برای شنونده . حتی بگوئیم که در جریان سخنرانی به چه.

طرح یک یا چند سئوال جذاب درباره موضوع : در اول سخنرانی چند سئوال جذاب طرح می کنیم .

شرح روند سخنرانی : به شنوندگان می گوئیم که سخنرانی از کجا شروع و به کجا ختم خواهد شد .

تشریح نحوه مشارکت . ( طرح سئوال از سوی شنوندگان در جریان سخنرانی یا در پایان آن )

تلاش جدی برای جذاب کردن لحظات اولیه سخنرانی . ( یک خاطره ، یک رویداد ، یک لطیفه ،یک شعر ، ... )

*

تقسیم و بودجه بندی اجزای اصلی سخنرانی

مقدمه : 10 تا 15 درصد

متن : 70 تا 80 درصد

نتیجه : 10 تا 15 درصد

*

سه اصل مهم در سخنرانی

در همان دقایق اولیه کلید موفقیت رقم می خورد .

از همان لحظات اولیه با نشاط باشید .

صدایتان از همان اول اوج بگیرد .

که شامل موارد زیر می شود

. : body یا بدنه text 2 . متن

تشریح موضوع از ابعاد مختلف

بررسی تاریخچه موضوع و سوابق

توصیف مبانی نظری / استدلال کردن

توصیف ابعاد کاربردی

بهره گیری از نظریات و دیدگاههای دیگران (استناد )

شاهد آوردن / مثال زدن

7

تلاش تدریجی برای پاسخ گفتن به سئوالات اولیه

که شامل موارد زیر می شود

زمینه سازی برای ورود به جمع بندی و نتیجه گیری. : CONCLUSION 3 . نتیجه

جمع بندی

تکرار سئوالات و پاسخ کوتاه به آنها

تلخیص مطالب ارائه شده

تشریح کاربردی بحث

معرفی منابع مفید برای مطالعه حاضران

معرفی مطالب تکمیل کننده بعدی ...

تشکر و خداحافظی

هدف سخنرانی

:

سخنرانی ، هدفمند است وسخنرانی برای سخنرانی نیست

. هر پیام شفاهی برای نیل به یک هدف معین ارسال می شود.

هدف معین دو شکل دارد

1 .

:تغییر باورها ، ارزش ها ، عقاید و نگرش ها

2 .

تغییر رفتارها و کنش ها

شکل های مختلف تغییر باور شکل های مختلف تغییر رفتار

1 .

ایجاد یک باور یا عقیده جدید 1 . ایجاد یک رفتار جدید

2 .

تقویت یک باور قبلی 2 . تقویت یک رفتار قبلی

3 .

اصلاح یک باور 3 . اصلاح یک رفتار

4 .

حذف یک باور 4 . حذف یک رفتار

تغییر باورها و تغییر رفتارها ، کدام باید زودتر انجام گیرد ؟

در حالت منطقی و به منظور ماندگار کردن رفتار ، نخست باید باور را تغییر داد .

گاهی تغییر رفتار به لحاظ محدودیت زمانی و اولویت داشتن ، مقدم بر تغییر باور می شود .

با تغییر رفتار به صورت اضطراری ، انسان در صدد هماهنگ شدن با رفتار خویش بر می آید .

در حالت مقدم دانستن تغییر رفتار ، لازم است تلاش جدی برای تغییر باورها نیز انجام گیرد .

-

تغییر باور و تغییر رفتار ، کدام یک سریع تر و آسان تر انجام می شود ؟

جواب

: تغییررفتار

*

رابطه کلام ، نگرش و رفتار

اولین و ساده ترین همراهی مخاطب با فرستنده پیام ، همراهی کلامی است

.

دومین تغییر ، تغییر نگرشی است

. یعنی علاو بر همراهی کلامی ، همراهی نگرشی نیز دارد .

در سومین مرحله ، همراهی رفتاری نیز رخ می دهد

.

عالی ترین سطح تاثیر پذیری از پیام شفاهی ، همراهی کلامی و نگرشی و رفتاری با فرستنده پیام است

-

.مخاطب بدون بهره مندی از یک فایده ، با فرستنده پیام همراهی نمی کند .

8

*

انواع پاداشهایی که سخنران مایل است از سو ی مخاطبان دریافت کند :

1 .

حال و هوای محل سخنرانی ، قبل از شروع 2 . نحوه استقبال

3 .

نحوه معرفی 4 . توجه شنوندگان در دقایق اولیه

5 .

میزان و نحوه مشارکت 6 . اظهار رضایت در پایان سخنرانی

7 .

دعوت مجدد از سخنران ( با تاخیر )

*

ابزارها و روشهای ارزیابی سخنرانی

1 .

مشاهد ه: عمل مشاهده توسط مشاهده گران و توسط سخنران به صورت جداگانه ، انجام می شود.

مشاهده توسط مشاهده گران خود به دو قسم زیر تقسیم بندی می شود .

الف

ب

) با فرم / ثبت مشاهدات در فرم مخصوص) بدون فرم / ثبت مشاهدات در برگه های معمولی

مشاهده توسط سخنران در سه مرحله قبل ، ضمن و بعد از سخنرانی به شرح زیر می باشد .

*

1 -

قبل از سخنرانی: که شامل موارد زیر است :حضور به موقع سخنران 2- حضور به موقع شنوندگان و میهمانان

3 -

شرایط مکانی و امکانات 4 - میزان استقبال

*

1 -

ضمن سخنرانی : که شامل موارد زیر است :نحوه آغاز سخنرانی 2 - تسلط سخنران

3 -

میزان و روش مشارکت 4 - رعایت زمان سخنرانی

-5

شرایط مکانی و امکانات 6- میزان توجه مخاطبان

7 -

حضور تا پایان سخنرانی 8- تعداد فراریان

9 -

تعداد ورود و خروج

*

1 -

پس از سخنرانی : که شامل موارد زیر است :میزان و نحوه تشویق نهایی 2 - سرعت خروج

3 -

جمع شدن در گرد سخنران 4 -گفت و گوی میهمانان با یکدیگر یا با مجریان

2 .

توسط چند پرسشگر با فرم یا بدون فرم

مصاحبه / نظر سنجی شفاهی و حضوری : عبارت است از گفت وگوی رو در رو با مهمانان پس از سخنرانی ،.

*

انواع پرسش ها :

1 -

نحوه اطلاع یافتن از برنامه سخنرانی 2 - تسلط سخنران

3 -

انگیزه حضور 4 - میزان و نحوه مشارکت

-5

احتمال حضور در جلسه بعدی 6 -شرایط محیطی و امکانات

-7

دیدگاه آزاد( انتقادها ، پیشنهاد ها و ... )

3 .

-

9

پرسشنامه / نظر سنجی کتب ی: بهترین ابزار ارزشیابی ، پرسشنامه است .نحوه آگاه شدن از مراسم

-

مناسب بودن زمان سخنرانی

-

کاربردی بودن یا نبودن مطالب سخنرانی

-

انگیزه حضور

-

کیفیت مکان سخنرانی

-

امکان حضور مجدد در برنامه های آتی

-

سئوال آزاد پایانی ( نقاط قوت و ضعف سخنرانی )

*

نحوه جمع آوری پرسشنامه :

جلوی در خروجی سالن

جلوی در محوطه

یا در هر دو مکان یاد شده

اگر قرار باشد ترکیبی کار کنیم

: ترکیب یا تیم ما با به دو دسته جداگانه تقسیم شوند ...

ترکیب اول

: ( مشاهده + مصاحبه ) تعدادی را مسئول مشاهده و تعدادی را مسئول مصاحبه قرار می دهیم .

ترکیب دوم

می دهیم

: ( مشاهده + پرسشنامه )تعدادی را مسئول مشاهده و تعدادی را مسئول توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها قرار.

4 .

مناسب است

دفتر ثبت پیشنهادها و انتقادها و .. : دفتر ثبت شکایات ، پیشنهادها ، انتقاد ها برای نظر سنجی خیلی خوب و.

*

گونه شناسی و گروه بندی شنوندگان یا حاضران در جلسه سخنرانی

-

-

سخنران با گونه های مختلف رفتاری و شخصیتی در میان شنوندگان روبرو می باشد .سخنران باید به تناسب رفتار و منش حاضران ، شیوه های مناسب برای اداره کردن جلسه سخنرانی را انتخاب کند .

*

گروه بندی شنوندگان درجلسه سخنرانی

1 .

پرسشگران حرفه ای

زیاد سئوال می کنند .

قبل از سخنرانی تصمیم به سئوال کردن گرفته اند .

از سئوال کردن به عنوان ابزاری برای مطرح کردن خود استفاده می کنند .

از سئوال کردن برای گیر انداختن سخنران استفاده می کنند .

2 .

3

نجوا گران : در گوشی ، و گاهی بلند و مکرر صحبت می کنند .. پاسخ گویان به تلفن همراه : گاهی بلند و طولانی صحبت می کنند .

4 .

مخالفان همیشگی : با همه چیز مخالف و دائما در حال اعتراض هستند .

5 .

تاخیری ها : پس از آغاز مراسم به محل سخنرانی وارد می شوند . نظم و آرامش جلسه به هم می خورد .

6 .

چرت زنان : می تواند به علت خستگی یا کم خوابی شنوندگان و یا ناتوانی سخنرانی در جلب توجه و ایجاد مشارکت باشد .

7 .

8 .

افرادی که داخل و خارج می شوند .کسانی که جلسه را ترک می کنند .

10

9 .

کسانی که حرکات غیر متعارف دارند :

بازی با خودکار

ضربه زدن به میز یا صندلی خود

ضربه زدن با پا به زمین یا صندلی دیگران

حرکت دادن صندلی های متصل به هم

10 .

طنز پردازان : کسانی که مرتب دوست دارند دیگران را بخندانند .

11 .

تفسیر کنندگان حرف های سخنران : کلام سخنران را مرتب و گاهی حتی با صدای بلند ، تفسیر می کنند .

12 .

تکرار کنندگان حرف های سخنران

13 .

نجوا کنندگان ضمن یادداشت برداری

14 .

15 .

افراد مرتب ، دقیق ، مشتاق و ضابطه مند .حاضران دعوت نشده

16 .

برهم زنندگان نظم جلسه

*

مراحل کسب آمادگی برای سخنرانی

1 .

انتخاب موضوع ، که به دو صورت انجام می گردد:

توسط برگزار کننده

توسط سخنران

*

معیارهای اصلی انتخاب موضوع

نیاز مخاطب

علاقه مخاطب

میزان وقت سخنرانی

فرهنگ مخاطب

میزان سواد و تسلط سخنران

سطح معلومات و دانش مخاطب ( رشته ، تحصیلات )

2 .

شناخت مخاطب

*

شغل *جنس *سن *تاهل *تحصیلات *تجارب

*

علائق *نگرش ها *گرایش های سیاسی *حساسیت های فرهنگی *نیاز ها و ...

3 .

تعیین انواع اطلاعات مورد نیاز درباره موضوع

اطلاعات

(مکتوب،کتابخانه ای ، اینترنتی ، شفاهی ، تجارب شخصی )

4 .

شناسایی دقیق منابع اطلاعات

کدام کتاب ، مقاله ، عکس ، اینترنت ،کدام کتابخانه ، چه افرادی ، اطلاعات دقیقاّ کجا قرار دارد ؟

5 .

گرد آوری اطلاعات مورد نیاز

-

خرید کتاب - تلخیص متون

-

فیش برداری - مصاحبه

-

مشاهده - پرینت از وب سایت های اینترنتی

-

11

مکتوب کردن تجارب یا دانسته های شخصی

6 .

7 .

طبقه بندی ، ارزیابی ، پالایش و تلخیص اطلاعات .انتخاب محورها و مطالب اصلی سخنرانی از میان اطلاعات باقیمانده در مرحله ششم

(

برای سه بخش مقدمه ، متن و نتیجه )

8 .

توزیع مطالب بند هفت بین سه بخش اصلی سخنرانی ( مقدمه ، متن ، نتیجه )

9 .

تعیین ترتیب مطالب در هر یک از سه جزء اصلی ( مقدمه ، متن ، نتیجه )

10 .

نگارش متن کامل سخنرانی

11 .

تهیه و تنظیم یادداشت از کل محتوای سخنرانی

-

سرفصل ها - نکات مهم

-

خاطره ها - اسامی اشخاص

-

اسامی اماکن - مشخصات منابع

-

مثال ها

*

یادداشتهای نهایی می رویم

توجه و تذکر : اگر نگارش متن کامل سخنرانی ضرورت نداشته باشد ، مستقیما به سراغ مرحله بعدی ، یعنی تهیه.

بهتر و مناسب تر برای این کار است

. A استفاده می کنیم . البته کاغذ 6 A یا 6 A - برای یادداشت برداری ، از کاغذ 5

*

استفادۀ سخنران از یادداشت از دیدگاه مخاطبان دو گونه تفسیر می شود :

مخاطبان ، با نظر مثبت نگاه می کنند .

آنان با خود می اندیشند که سخنران ، تحقیق و مطالعه کرده و آماده ، با سواد ، مسلط و توانمند است و برای سخنرانی او

ارزش قائل می شوند

.

مخاطبان ، با نظر منفی نگاه می کنند .

آنان علت استفاده سخنران از یادداشتها را عدم آمادگی ، عدم تسلط و کم سواد بودن سخنران می پندارند

*

.در هر حال ، بهره گیری از یادداشت ، ارجحیت دارد .

12 .

تمرین سخنرانی

هر قدر فرد سخنران ، تازه کار تر باشد ، تمرین ، ضرورت بیشتری دارد و نوع آن به خصوصیات فردی بستگی دارد

کردن سخنرانی تمرینی و باز شنوایی آن ، تمرین کردن در برابر آئینه ، و تمرین کردن در برابر یک جمع محدود و کوچک ، از

جمله راههای تمرین کردن است

. ضبط.

13 .

کسب آخرین اطلاعات درباره مخاطبان ، مکان و زمان سخنرانی

*

،کاربرد دارد

این مراحل نه تنها در مورد سخنرانی ، بلکه در مورد آماده سازی پیام های دیگر مثل مقاله ، کتاب ، گزارش و یا حتی فیلم. چون نظم منطقی دارند .

12

«

مقایسه سخنرانی عمومی با مکالمات روزمره یا معمولی »

معیار مقایسه سخنرانی عمومی محاورات یا مکالمات روزمره

سازماندهی و انسجام قوی ضعیف

رعایت قواعد دستوری قوی ضعیف

امکان تفاهم و درک دو سویه محدود وسیع

میزان اضطراب زیاد کم

میزان مکث ها کم زیاد

محدودیت زمانی زیاد کم

تیک های کلامی کم زیاد

تیک های حرکتی کم زیاد

رسمیت

حجم مخاطبان زیاد کم

/ سندیت زیاد کم

*

طبقه بندی انواع سخنرانی برحسب استفاده از متن

الف

) سخنرانی با متن کامل

قرائت از روی متن

سخنرانی آزاد و گاهی مراجعه به متن

سخنرانی آزاد با استفاده از یادداشت

سخنرانی آزاد بدون استفاده از متن یا یادداشت

ب

سخنرانی حفظ شده) سخنرانی بدون متن

بدون یادداشت

با یادداشت

*

انواع سخنرانی برحسب میزان آمادگی قبلی

الف

) سخنرانی با آمادگی قبلی

-

در اینجا صدق می کند

1 .

ب

اگر مراحل آماده سازی سخنرانی رعایت شود ، سخنرانی با آمادگی تلقی می شود .که موارد سخنرانی برحسب متن ، کاملا.با متن 2 . بدون متن) سخنرانی بدون آمادگی قبلی

-

نهایت استفاده را برای یادداشت برداری و نظم دادن به اندیشه ها و محورها به عمل آوریم

سخنرانی به صورت ناگهانی ، فی البداهه و با بهره گیری از حافظه صورت می گیرد . در این حالت باید از حداقل زمان ،.

13

*

مراحل طراحی یک ارتباط موثر برای ایراد سخنرانی :

این مراحل ، در نظریه ارتباطات و نظریه تبلیغات کاربرد دارند .

این مراحل ، فشرده مراحل 13 گانه آماده سازی سخنرانی است .

این مراحل ، نکات مهم و تازه ای دارند .

1 .

شناخت مخاطبان / شنوندگان

گردآوری انواع اطلاعات درباره مخاطبان از هر طریق ممکن

*

.شغل *جنس *سن *تاهل *تحصیلات *تجارب

*

علائق *نگرش ها *زبان *قومیت *گرایش های سیاسی

*

دین/ مذهب * حساسیت های فرهنگی * نیاز ها و ...

2 .

تعیین و تدوین هدفهای سخنرانی

1 -

اطلاع رسانی / آگاه کردن 2 - ترغیب و اقناع

3 -

تغییر باور / تغییر رفتار 4 - تقویت یک نگرش

5 -

تقویت یک رفتار 6 - حذف یک نگرش

7 -

حذف یک رفتار 8 - یادآوری

9 -

سرگرمی 10 - ایجاد وحدت

11 -

ایجاد تفرقه

تعیین یعنی : شفاف سازی

تدوین یعنی : مکتوب کردن

ترغیب و اقناع یعنی : ایجاد یک باور و رفتار / متقاعد کردن مخاطب نسبت به یک اندیشه یا عمل

3 .

طراحی و آماده سازی پیام ( متن سخنرانی )

4 .

انتقال و ارسال پیام ( ایراد و ارائه سخنرانی )

5 .

گردآوری اطلاعات مربوط به بازخورد ها ( تجزیه و تحلیل بازخوردها برای رفع اشکالات و تقویت نقاط قوت )

*

ویژگی های یک سخنران خوب چیست ؟

1 .

تسلط برموضوع سخنرانی : آمادگی کافی برای سخن گفتن در موضوع مورد نظر

2 .

قدرت بیان

-

آشنایی به زبان فارسی

-

استحکام در بیان و ساختن جملات

-

گنجینه قوی از واژگان

-

آشنایی به اصول و فنون سخنوری

*

راههای توسعه گنجینه لغات و تقویت حافظه

الف

ج

14

) مطالعه ب ) خوب گوش دادن) حرف زدن د ) نوشتن

3 .

صدای مناسب

الف

) نوع صدا : 1 . زیر 2 . متعادل

3.

بم ( البته دو صدای اصلی ، زیر و بم است )

ب

) شدت صدا : مربوط به قدرت و بلندی صدا می شود .

ج

) فراز و فرود صدا : 1 .حرف زدن خطی و یکنواخت

2.

حرف زدن سینوسی با فراز و فرود

4 .

استفاده مطلوب از ارتباط غیر کلامی

-

-

ایماء و اشاره - حرکات دست و سر - حرکات بدن ( شانه )جا به جایی ( راه رفتن ) - نگاه کردن - سکوت / مکث

-

آواهای غیر کلامی

5 .

ظاهر آراسته

-

-

-

قبل از ورود به محل سخنرانی ظاهر و پوشش خود را کنترل کند .قبل از آغاز سخنرانی ، ظاهر خود را وارسی کند .در تمام طول مدت سخنرانی ، مراقب وضعیت وضعیت ظاهر خود باشد .

6 .

لحن مناسب

-

-

انتخاب لحن مناسب به تناسب مخاطبان ، موضوع و موقعیت .لحن آمرانه - لحن کودکانه - لحن دلسوزانه

-

لحن تهییجی - لحن اعتراض آمیز - لحن صمیمانه و دوستانه

7 .

تقید به زمان بندی سخنرانی

-

سر وقت حاضر شدن

-

-

تقسیم وقت بین سه بخش سخنرانی ( مقدمه ، متن یا بدنه ، نتیجه )رعایت وقت اختصاص یافته

8 .

بالاتر از میانگین

شناخت مخاطبIQ 9 . ضریب هوشی

ضریب هوشی

= سن عقلی تقسیم بر سن تقویمی ضرب در عدد 100

(

EQ ) 10 . هوش هیجانی مطلوب

11 .

خلاقیت و ابتکار

12 .

اعتماد به نفس

13 .

تواضع

14 .

انتقاد پذیری

-

پذیرش - رد با استدلال - راهنمایی منتقد

15 .

صبوری و شکیبایی

15

16 .

17 .

گوش دادن به صورت مطلوب ) از سوی سخنران )حافظه قوی برای سخنرانی

18 .

قدرت جذب مشارکت

19 .

قدرت جلب توجه و اعتماد

20 .

آغاز و خاتمه زیبای سخن

21 .

آشنایی با اصول سخنوری

22 .

استفاده مطلوب از ارتباط غیر کلامی

23 .

قدرت پیش بینی

24 .

علاقه به مطالعه

25 .

تسلط بر شرایط محیط

26 .

سرعت انتقال

27 .

سرعت مناسب در سخن گفتن

*

آیا صدای سخنور قابل پرورش و تقویت کردن است؟ جواب : بله

-

1 .

2 .

3 .

از طریق تمرین دادن صدا و استمرار و حوصله .حرف زدن مستمر که به تدریج مدت آن افزایش یابد .از طریق بلند حرف زدن که در نهایت به فریاد زدن می انجامد .از طریق تمرین و رساندن صدا به فاصله دور و دورتر . (دیکته از راه دور )

*

لهجه ، چه نقشی در سخنوری دارد ؟

1 .

2 .

3 .

در جمع شنوندگان یک دست و دارای لهجه مشترک ، بهتر است سخنور با لهجه کامل صحبت کند .در جمع شنوندگان بیگانه با یک لهجه معین نیز ، می توان با لهجه صحبت کرد .در لهجه های غلیظ و حساسیت برانگیز ، بهتر است از ذکر واژه های محلی حساسیت برانگیز پرهیز شود .

*

آیا راههای پیشگیری از آسیب رسیدن به صدا وجود دارد ؟ جواب : بله

1 .

2 .

3 .

کردنی و تند و آب خیلی سرد

4 .

پرهیز از سخنرانی طولانی و مستمر ( بخصوص سخنرانی هر روزه )پرهیز از فشار آوردن به تارهای صوتی به منظور تقویت شدت صدا .پرهیز از مصرف برخی خوراکی ها مثل چاشنی ها ، خوراکی های اسیدی و ترش (مخصوصاً ترشی ) و غذاهای سرخ.پرهیز از استنشاق گرد و غبار و بوهای تند .

*

اخلاق در سخنرانی / سخنوری

*

معیارهای اخلاقی مربوط به سخنوری در سه دسته اصلی قرار می گیرند .

معیارهای اخلاقی بر عهده سخنران

معیارهای اخلاقی بر عهده مخاطبان / شنوندگان

معیارهای اخلاقی بر عهده برگزار کننده

16

الف

) معیار های مربوط به سخنران

1 .

2 .

3 .

4 .

5 .

6 .

7 .

8 .

9 .

10 .

11 .

12 .

اهداف سخنران باید اخلاقی باشد .موضوع سخنرانی باید سازنده ، رشد دهنده ، تعالی بخش و توانمند کننده برای مخاطبان باشد .در بیان مطالب صادق باشد.به آنچه می گوید ، واقعاً باور داشته باشد .به آنچه می گوید ، عامل باشد .امانت داری : اگر چیزی از کسی یا منبعی نقل می کند ، منبع آن را معرفی کند . ( پرهیز از سرقت علمی و ادبی )به دیدگاه مخاطبان احترام بگذارد .از غیبت کردن بپرهیزد .حریم شخص افراد را حفظ کند .رعایت عدالت در رفتار با مخاطبان . ( نگاه کردن ، لحن پاسخگویی ، فرصت حرف زدن )وقت شناسی ( هنگام آمدن و وقت اختصاص یافته )پایبندی به موضوع .

ب

) معیارهای مربوط به مخاطبان

1 .

وقت شناسی

2 .

احترام به سخنران

3 .

توجه کردن به سخنران و سخنرانی

4 .

مشارکت داشتن بر اساس روش پیشنهادی سخنران

5 .

واکنش نشان دادن و بازخورد ارائه کردن

6 .

پرهیز از پیش داوری درباره سخنران و مطالب او

7 .

حضور کامل

ج

) معیارهای مربوط به برگزار کننده

1 .

برنامه ریزی کامل و سنجیده برای برگزاری برنامه

2 .

انتخاب سخنران صالح

3 .

آماده سازی کامل محیط و لوازم

4 .

استقبال مطلوب از سخنران و مخاطبان

5 .

بدرقه مناسب سخنران و مخاطبان و سپاس گذاری

*

موقعیت های سخنوری

1 .

کنفرانسهای خبری 2 . خیر مقدم گفتن

3 .

گزارش کاردادن 4 . راهنمای گروه بودن

5 .

اداره کردن جلسات 6 . همایش ها

7 .

آموزش و توجیه تازه واردها 8 . آموزشهای ضمن خدمت

9 .

نمایشگاهها 10 . معرفی محصول یا خدمت یا خط تولید

11 .

افتتاحیه 12 . گفت وگوهای رادیوئی و تلوزیونی

17

13 .

بسیج کردن نیروها در شرایط بحران 14 . معارفه ها

15 .

اختتامیه ها

*

انواع اختلال ( نویز ) در فرایند سخنرانی

1 .

اختلال های محیطی

-

مشکل نور - ظرفیت مکان

-

سر و صدا - سرما و گرما

-

سیستم صوتی

2 .

اختلال های فیزیو لوژیکی

-

نقص عضو - لکنت

-

ضعف در شنوایی - ضعف در بینایی

-

قد خیلی کوتاه

3 .

اختلال های معنایی

-

انتخاب زبان نامناسب

-

عدم آشنایی شنوندگان با زبان سخنرانی

-

فراوانی مفاهیم و اصطلاحات تخصصی

4 .

اختلال های ساختاری بیان

-

عدم رعایت دستور زبان

-

عدم هماهنگی زمان افعال

5 .

اختلال های سازمانی در بیان

-

سازماندهی نا مطلوب اندیشه ها

-

6 .

ترتیب نادرست محورها (عدم رعایت ترتیب مقدمه ، متن ، نتیجه )اختلال های فرهنگی

-

تفاوتهای ارزشها

-

تفاوتهای باورها

-

تفاوتهای مکتب ها

7 .

اختلال های روانی

-

اضطراب ها - فشارهای روحی

-

تنش ها - عصبانیت

*

آیا سرعت سخن گفتن با سرعت شنیدن یکی است ؟ خیر

18

چگونه سخنران موفق و موثری باشیم

شفیع بهرامیان

- کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی

بیان معیارهای یک سخنرانی خوب

تشخیص انحرافات متداول از این معیارها

کاربرد مشاهده و بازخورد برای ارتقاء سخنرانی

انواع ارتباطات

ماچگونه ارتباط برقرار می کنیم

گفتاری

( صحبت کردن)

نوشتاری

( نوشتن)

گوش دادن

زبان غیر کلامی

موسیقی ، هنر، صنایع دستی

سایر موارد

انتخاب رسانه

بسته به موقعیت ، یک شیوه از ارتباطات می تواند بهتر از دیگری باشد

فرد با فرد

/ چهره به چهره

جلسات

/ گروههای کوچک

ارائه ها

(سخنرانی ، گویندگی ، بازی و...) ، گروههای بزرگ

نامه

یادداشت

Email/ Voice mail

سخنرانی

راهی است برای نمایش اطلاعات تازه،با تمرکز بر آنچه شما به عنوان یک متخصص احساس می کنید ، مهم است

.

مهم این است که شما با ملاحظه

(کارائی)اثر بخشی خود در جذب مخاطب ، چگونه آن را ارائه می کنید.

اهداف سخنرانی

انتقال اطلاعات

ارتقاء تفکر

تغییرات درنگرش

اخلاقیات حرفه ای و درستی علمی

علاقمندی به موضوع

تغییرات در شخصیت و تطابق اجتماعی

مهارت های رفتاری

19

گفتن

بیان کردن

ارتباط برقرار کردن

شریک شدن

آشکار کردن

اعلام کردن

گزارش کردن

تعریف گفتن

:

در ارتباط بین فردی ، گفتن عملی است که توسط مبلغ برای به زبان آوردن یک عقیده ، یک نظر ، احساس یا واقعیت

صورت می گیرد

.

ما چه بگوئیم ؟

اطلاعات و واقعیات

احساسات ، افکار ، عقاید ، نظرات

انتخابها

دلایل ، توضیحات

نحوه عمل

( روشها )

چرا می گوئیم ؟

برای ارائه اطلاعات

برای تلاش در درک مخاطب

برای حمایت از گفته ها ، ادعاها

اطمینان بخشی

برای حل تناقضات

/ تصورات غلط

برای رفع اشکالات در برقراری تفاهم

برای ابراز صمیمیت

برای قانع کردن مخاطب

عوامل موثر بر انتقال

وضوح موضوع مطرح شده

ارتباط ، مناسبت و سازگاری

وضوح موضوع مطرح شده

سازماندهی سخنرانی

وضوح هدف

سرعت

( آهسته به میزانی که بتوان یادداشت برداشت ، هرچه کوتاهتر بهتر، ایجاز ، روح شناخت است)

وسایل کمکی دیداری و شنیداری

خلاصه ها ی جامع

کاربرد موثر

(اثربخش ) زمان

20

دانش سخنران نسبت به موضوع و توجه در آماده سازی

ارتباط ، مناسبت و سازگاری

سبک شخصی

------> انگیزه

اعتبار= کارشناسی ، بیطرفی و مقاصد

اشتیاق ، انرژی ، قدرت (سرزندگی)

کاربرد تکنیک ها ی پرسیدن

وضعیت ظاهری، اعتبار(آبرو) ، شجاعت

اختصاص زمان برای بحث

دمیدن روح علاقمندی

عناصرسخنرانی

بیان و لحن صدا

زبان بدن

استفاده از نگاره ها

(گرافیک)

استفاده از پرسش ها

صدا

آهنگ، تلفظ ، لحن بیان ، زیر و بمی

بلندی

میزان ، نواخت ، سرعت

تاکید ، فشار

مکث ها ، وقفه ها

نحوه تلفظ

لحن بیان ، دامنه و محدوده صدای شماست

صدای یکنواخت ، همراه با ناز و ادا ، تحت تاثیر واقع شده

سخنرانی با صدای هنجار و طبیعی با دامنه ای مناسب از انعطاف پذیری بهترین شیوه کار است

.

بلندی صدا

بسیار نرم و ملایم که مخاطب هم قادر به شنیدن نیست

. بسیار بلند که کسی نمی خواهند بشنود

نرمی و ملایمت همان یکنواختی نیست

از میان این دو، بلندی ارجح است، اما همه جا معتدل کاملا درست است

.

افراد دارای صدای ملایم باید از میکروفون استفاده کنند یا برای صعود

(بلند کردن ) صدای خود تمرین کنند

سرعت

سخنرانی بسیار سریع به مخاطب فرصتی برای هضم و خلاصه کردن آنچه گفته شده است ، نمی دهد

. خیلی آرام هم افراد

را به خواب میبرد

.

تحقیقات نشان داده اند که افراد ، سخنرانی سریع را به هوش بالای فرد نسبت می دهند

. اما نمی گوید ، آنها چه مقدار

بیشتر یا کمتر یاد گرفته اند

.

سخنرانی هایی که از روی متن خوانده می شوند عموما سریعتر ارائه می شوند

21

تاکید ، تکیه ، فشار

تاکید و انعطاف مرتبط با لحن بیان هستند اما لزوما مشابه و یک چیزنیستند

. فشار نشان می دهد چگونه سخنران روی

یک نکته یا موضوع مهم تاکید می کند

فشار می تواند بوسیله گفتار آهسته ، توقف ، هچی کردن یک لغت یا تکرار یک عبارت برای برجسته نمودن جزئیات مهم

بکار برده شود

.

کاربرد بیش از اندازه تاکید یا فشار هم سخنرانی را خسته کننده می سازد

.

مکث ، وقفه

مکث ها اهداف مختلفی را دنبال می کنند

یک مکث می تواند برای موارد زیر بکار برده شود

:

جلب توجه

گذار به یک بحث جدید

دادن زمان به مخاطب برای دریافت ، بوسیله یک تصویر یا بادداشت برداری

. برای مثال ، شما مکن است بگوئید آنچه

روی تخته است بنویسید

می کنند

یا به دوتصویرداخل جزوه نگاه کنید، سپس مکث، بنابراین آنها توجه خود را روی آن متمرکز.

اشکال ارتباطات غیر کلامی

ارتباط چشمی

( 30 ثانیه اول، بیان دردها و احساسات، علاقمندی ، شوق وقصدها و...)

تن صدا

(منعکس کننده عکس العمل درونی و حالت گوینده ، تقویت پیام های بینائی و...)

لمس

( نحوه تماس ،دست دادن ،در آغوش گرفتن و...)

ژست ها

( حالات ، اطوار ، ادا ها و ...)

وضعیت بدن

( محل قرار گرفتن بازوها ، دستها ، پاها ، نحوه نشستن ، ایستادن و...)

ظاهر فیزیکی

( روش لباس پوشیدن ، حمل وسایل خاص و...)

گوش دادن

( نحوه توجه و تمرکز به هنگام برقراری ارتباط و درک پیام )

اشکال ارتباطات غیر کلامی

حریم و فاصله شخصی

( حفظ حریم و فضا به هنگام ارتباط با سایرین ، فضائی که فرد درآن احساس آرامش کند، دوری و

نزدیکی و

...)

بیان صورتی

( تغییرحالات چهره به اشکال مختلف برای ارسال پیامهای گوناگون )

زبان بدن

( فرمهای رمز شده در مورد سیستم های حرکات به شکل مکتوب ،اشاره برای سوار شدن به ماشین ؛ علامت

پیروزی و

...)

فرا زبان

( کاربرد گفتار بدون استفاده از لغات )

بکارگیری وسایل

( نمایش اشیاء مادی ، لباس ، ترتیب مبل و اثاثیه و...)

فرا زبان

یک زبان گفتاری است که می تواند معنا داشته باشد ، اما همواره با استفاده از لغات نیست

. ( Paralanguage) فرا زبان

آه کشیدن ، گلو صاف کردن ، خمیازه کسیدن ، با زبات به کام ضربه زدن ، سکوت ، مکث و

....

22

ژست ها

دامنه ای از بدون ژست تا مبالغه شده

دست های در جیب می تواند یک حواس پرتی ایجاد کند

( مخصوصا اگر صدای پول خرد یا کلید در آید)

دست های بهم آمیخته در جلو مانعی بین شما و مخاطب ایجاد می کند

.

ژست ها یاید همراه با تغییر صدا برای تاکید بر اهمیت چیزی استفاده شوند ، یا به سادگی بر بخش مهم یک نمایش بصری

دلالت کند

( توجه را جلب کند).

حرکت

از حالت شق و رق در کرسی خطابه یا پشت تریبون تا حالت قدم زدن آرام در اتاق

هر دو باعث پرت شدن حواس و مغشوش شدن فرآیند ارتباط می شوند

. حرکت باید در شکل هنجار و طبیعی از پشت

تریبون به سمت تخته و به سمت مخاطبین انجام شود

موقعیت ، بلندی صدا را تحت تاثیر قرار می دهد، وقتی که با مخاطب صحبت می کنید با او جهره به جهره و روبرو شوید

.

چگونه باید گفت ؟

با استفاده از واژه های ساده ، واضح و غیر تهدید کننده

تلاش کنید یک مصاحب سرزنده باشید

با استفاده از واژه هایی که مراجعه کننده مایل به شنیدن آنهاست

با احتراز از لغات طرد کننده

با احتراز از کاربرد واژه های تخصصی

با استفاده از نوشته ها و اسباب بصری

کامل و دقیق بودن

ملاحظه دیگران را کردن

نکات اساسی در مورد نحوه گفتن

دقت گفته شما باید دقیق باشد در

:

گرامر ، هجی کردن ، ظاهر اشکال ، واقعیتها و اعداد

باشد

. « مختصر و مفید » جمله

وضوح با استفاده از لغات آشنا و ساده ، بوضوح بیان مقصود کنید تا بتوانید افکار و احساس شنونده را بحرکت

آورید

.

سادگی تلاش کنید بجای لغات دو بخشی یا بیشتر از لغات یک بخشی استفاده کنید

.

مثال

بکارگیری

: تلاش......................................... سعی................................... استفاده

(

وسایل کمکی دیداری)

حافظه کمکی دیداری در مورد جزئیات

جلب توجه

کمک به سازماندهی سخنرانی و بحث

23

PowerPoint

تخته سیاه, اورهد ,پروژکتور و

مناسب برای توسعه افکار و ایده ها

دو سویه ، دو کرانه ای

وقت بسیار زیادی برای نوشتن روی تحته صرف می شود در حالی که می تواند در یک جزوه فراهم شود

.

مواد دیداری را زمانی استفاده کنیید که بتواند برای فراگیران مفید باشد

.

نگاره ها

( اسلاید و تصویر )

نگاره ها می توانند به عنوان یک سازمان دهنده برای سخنرانی بکار روند

. در سراسر سخنرانی از آنها استفاده کنید و زمان

کافی به مخاطب برای یادداشت برداری بدهید ، البته اگر جزوه ای ندارید

.

کاربرد نگاره ها

نگاره طراحی شده را حتما

در سخنرانی مطرح کنید. یک نگاره که در طول سخنرانی مورد ارجاع قرار نگیرد کمک زیادی

به سخنرانی نخواهد کرد

.

نگاره ها یادآورنده بهتری نسبت به متن ها هستند و می توانند برای کمک به یادآوری اطلاعات کلامی یا پیشنهادات بکار

روند

. از آنها استفاده کنید.

کاربرد پرسش ها

پرسش های باز یا واگرا تمایل به ارتقاء بحث دارند، ایده ها و افکار یا عقاید را با آنها بیرون بکشید

پرسش های متمرکز یا همگرا ،تمایل به محدود کردن بحث دارند اما می توانند برای بررسی سوءتفاهم استفاده شوند

پذیرای پاسخ کم بیش از پاسخ کامل باشید

در صورت امکان همه مخاطبین را شامل کنید

در خاتمه

...

سخنرانی

/ بحث اقدام پیچیده ای است که با تمرین و بازخورد می تواند بهبود یابد

مهارت های سخنرانی شامل مهارت های سخن گفتن ، استفاده از فشار و تاکید ، وقفه و مکث ، و زبان بدن می باشد

.

نگاره ها یا وسایل کمکی دیداری را برا ی کمک به یادآوری بکار برید

مطمئن شوید که مخاطبین می توانند آنرا بخوانند

-

سخنرانی و ارائه کردن با تمرین ارتقاء می یابد

متون را در حداقل ممکن نگه دارید

سخنرانی خوب ، دیگر عناصر تکنیک های تدریس را برای رسیدن به اهداف تکمیل می کند

سازماندهی، آموختن یک ایده منفرد، استفاده از جزوه ها و فنون بازخورد ، باعث فائق آمدن بر مشکلات می شود

همیشه آنچه یک سخنرانی می تواند بدان دست یابد، تشخیص دهید

.

منابع

:

www.rawabetomomi.tk

www.mkamali.com

http://healthedu.blogspot.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد